Projekt „Rozvoj a podpora modelů kvality pro systém sociálních služeb“ (dále jen RPQ) připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí pro období let 2017 až 2021. Projekt byl podpořen v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a je financován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Je zpracován v souladu s Národní strategií rozvoje sociálních služeb pro rok 2015. Zaměřuje se na rozvoj a metodickou podporu v oblasti kvality, hledání a vytváření nových nástrojů pro oblast kvality, hledání příkladů dobré praxe, identifikaci rizik, hledání inovativních řešení a sdílení dobré praxe.
Hlavním cílem projektu je podpoření rozvoje poskytovatelů sociálních služeb s důrazem na potřebnost nastavení kvalitních procesů, které povedou k rozvoji zaměstnanců, sociální služby, ale především k rozvoji ochrany osob, které sociální služby využívají.
Dalším dílčím cílem je např. zvýšení znalostí potenciálních klientů, ale i odborníků (lékařů apod.) o významu využívání legálních a kvalitních sociálních služeb. Dále celková kultivace systému a prostředí poskytování sociálních služeb, zvyšování odbornosti poskytovatelů v oblasti kvality sociálních služeb s cílem nastavení kvalitních odborných sociálních služeb a prostředí pro ochranu práv s důrazem na důstojnost osob, které tyto služby využívají.
Projekt je rozdělen na 5 klíčových aktivit.
KA 01 – Řízení a administrace projektu
Zajištění veškeré personální agendy, administrace podstatných a nepodstatných změn, v průběhu realizace projektu, kontrola výstupů, archivace veškeré dokumentace k projektu. Součástí je i sebeevaluace.
KA 02 – Rozvoj modelů kvality sociálních služeb
Tato klíčová aktivita se zabývá studiem a analýzou existujících modelů kvality jak v České republice, tak i v zahraničí. Pro celý projekt je nutné podrobné prostudování existujících modelů kvality sociálních služeb v ČR, jak z teoretického hlediska, tak i z praxe poskytovatelů. Tato aktivita je podstatná pro plnění opatření „Národní strategie rozvoje sociálních služeb na období 2016 – 2025. Vyhotovení této analýzy je předmětem jiné veřejné zakázky.
Tato klíčová aktivita dále zahrnuje „inspiraci dobrou praxí“ v zahraniční. Jedná se o cesty k poskytovatelům sociálních služeb, dále účast na zahraničních konferencích a seminářích.
KA 03 – Optimalizace zákonného pojetí kvality
Tato aktivita je realizována prostřednictvím šesti pracovních skupin. Každá skupina se věnuje jinému tématu optimalizace zákonného pojetí kvality sociálních služeb. Pracovní skupiny jsou složené z odborníků z různých oblastí – sociální práce, sociologie, kvality sociálních služeb atd.
KA 04 – Nadstavbový model kvality
Cílem je vytvořit nadstandardní, moderní a aplikovatelný program kvality s využitím identifikované dobré praxe v ČR a zahraničí v oblasti kvality sociálních služeb. Tento program bude zpracován včetně metodiky hodnocení, vytvoření skupiny hodnotitelů a nastavení podmínek programu kvality podle pravidel a podmínek „Zásady programu České kvalita“, případně jiného obdobného programu.
KA 05 – Osvěta
Stát jako nositel garance za kvalitu sociálních služeb, je povinen zajistit dostatečnou informovanost, aby občany chránil a zprostředkovával dostupné a srozumitelné informace. o situaci, kdy potřebovaly pomoc, případně rodiny, které řešily situaci svého příbuzného, ale nebyly k dispozici dostatečné informace.