Proces uzavření smlouvy u některých druhů sociální služby nemusí být zdlouhavým a podrobným, tím je myšleno u služeb, které jsou poskytovány jednorázově (např. u telefonické krizové pomoci) a u některých může trvat i několik dní i měsíců. Nelze tedy jednoznačně stanovit, jak dlouho bude proces uzavírání smlouvy trvat.
Pokud se s poskytovatelem sociální služby dohodnete na jejím poskytování, tak s vámi poskytovatel vždy uzavře smlouvu.
Poskytovatel i klient jsou povinni jednotlivá ustanovení v uzavřené smlouvě plnit.
Uzavření smlouvy může být ústní nebo písemné, o tom, zda je možné či nutné smlouvu uzavřít ústní nebo písemnou formou, vás bude poskytovatel informovat. Podmínky, kdy je povinnost mít vždy uzavřenou smlouvu písemně, a kdy písemně pouze pokud o to jedna ze stran požádá, naleznete v § 91 odst. 1 zákona o sociálních službách.
Každá smlouva (ústní i písemná) musí mít určitý obsah, náležitosti, dané zákonem.
Náležitosti smlouvy jsou tyto:
Označení poskytovatele a jméno klienta (pokud se služba neposkytuje anonymně); druh sociální služby, na jejímž poskytování jste se dohodli; individuální rozsah a průběh poskytování sociální služby klientovi; kde a kdy vám bude služba poskytována; zda, případně kolik a jak budete za poskytování služby platit; pravidla, která jste se zavázal při poskytování sociální služby dodržovat; důvody pro které může být smlouva ukončena, jak z vaší strany, tak ze strany poskytovatele; na jakou dobu jste se o poskytování služby s poskytovatelem dohodli.
V případě písemné smlouvy je důležité vědět, že ji podepisuje zástupce poskytovatele a klient, kterému bude služba poskytována, případně jeho zákonný zástupce.
V případě písemné smlouvy je důležité také vědět, že vždy jeden výtisk smlouvy dostává klient a jeden zůstává poskytovateli.
Ve smlouvě během poskytování služby mohou být dělány změny, se změnou musí souhlasit poskytovatel i klient (pokud to není ve smlouvě stanoveno jinak), změna se provádí formou dodatku smlouvy, v případě písemné smlouvy pouze písemným dodatkem.
Pokud s vámi poskytovatel odmítne smlouvu uzavřít, musí vám sdělit důvod neuzavření a můžete ho požádat, aby vám důvod odmítnutí také předal písemně.
Poskytovatel sociálních služeb může odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb pouze, pokud:
- a)neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,
- b)nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,
- c)zdravotní stav osoby, která žádá o poskytnutí pobytové sociální služby, vylučuje poskytnutí takové sociální služby; tyto zdravotní stavy stanoví prováděcí právní předpis, nebo
- d)osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.
Další informace ke smlouvě naleznete také v sekci pro veřejnost.